czwartek, 2 kwietnia 2020

Kodowanie z najmłodszymi

Uczy logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Sprzyja pracy zespołowej oraz łączeniu wiedzy matematycznej z wiedzą humanistyczną. Od września 2017 roku wszyscy uczniowie szkół podstawowych zostali objęci obowiązkową nauką programowania.

Dotychczasowe doświadczenia udowodniły, że kodować i programować można w różny sposób - nawet bez użycia komputera! Zadania i ćwiczenia oparte na tworzeniu kodów i szyfrów mogą uatrakcyjnić lekcje z wielu przedmiotów nauczania, a także zajęcia biblioteczne. 

Jednym z ćwiczeń, które warto wykorzystać pracując z najmłodszymi uczniami jest tworzenie graficznych dyktand. Zabawę tę spopularyzowali Mistrzowie Kodowania. Ich trener - Maciej Danieluk - przygotował bezpłatne narzędzie do ich opracowywania, dostępne na stronie http://nowoczesnenauczanie.edu.pl/generator.html. Dzięki generatorowi w łatwy i szybki sposób można opracować karty pracy dla uczniów, zawierające zakodowane rysunki. Na wydruku są widoczne jedynie kody znajdujące się przy wybranych kolorach, które podpowiadają dzieciom, jak mają pokolorować puste kratki.


Inny rodzaj ćwiczeń przygotujemy za pomocą darmowego generatora dostępnego na stronie Edu Zabawy: https://eduzabawy.com/generatory/generator-kart-pracy-kodowanie-statki/. Pozwala wprowadzić do kratownicy dowolne ilustracje (własne lub pobrane z galerii) i tekst. W tym przypadku zadanie dzieci polega na określeniu pól, w których się znajdują. Karty pracy przygotowane za pomocą tego narzędzia zapisujemy w trzech formatach - PNG, JPG i PDF. 


Kodować można również w domu! Zachęcamy do zabawy!