środa, 11 marca 2020

Edukacja i zabawa w cyfrowym wymiarze

VR, MR i AR. Tymi skrótami określa się rzeczywistość generowaną komputerowo (wirtualną, mieszaną i rozszerzoną), która zdobywa coraz większą popularność w edukacji i życiu codziennym. Rozwiązania VR i MR wymagają specjalnego sprzętu (hełm, gogle), natomiast do generowania rzeczywistości AR wystarczy zwykły smartfon lub tablet.

Termin virtual reality (VR) pojawił się już w 1986 roku. Po raz pierwszy został użyty przez Jarona Laniera – amerykańskiego informatyka, pisarza i futurologa, który określił tym mianem „technologię dostarczającą zmysłom stymulacji, powodujących iluzje obecności w cyfrowo wykreowanych przestrzeniach”. Rzeczywistość wirtualna jest zatem środowiskiem całkowicie wykreowanym za pomocą narzędzi komputerowych, w przeciwieństwie do innych rodzajów rzeczywistości cyfrowej – mixed reality (MR), gdzie to co realne łączy się z tym, co wirtualne oraz augmented reality (AR), w przypadku której warstwa cyfrowa jest nakładana na to, co fizyczne i prawdziwe.


Aplikacje AR, czyli rzeczywistości rozszerzonej, stwarzają wiele interesujących możliwość dla uczniów i nauczycieli. Aby zobaczyć efekty 3D i wirtualne kreacje wystarczy zwykły smartfon, na którym możemy je śledzić za pomocą kamery i ekranu. 


Źródło: http://www.quivervision.com/

Przykładem tego typu aplikacji jest Quiver Version, dostępny na stronie http://www.quivervision.com/. Udostępniono na niej pakiety materiałów do pokolorowania. Wybrane strony drukujemy. Dzieci mogą je pokolorować w dowolny sposób. Po zainstalowaniu aplikacji na swoim telefonie oglądamy kolorowanki na jego ekranie. Widzimy jak ożywają i wchodzą z nami w interakcję, gdy go dotkniemy. 

Źródło: http://www.quivervision.com/

Warto zaznaczyć, że każda strona „ożywa” inaczej, a pokolorowane postacie i przedmioty oglądamy z różnej perspektywy. Możemy im robić zdjęcia i słuchać efektów dźwiękowych, które towarzyszą animacjom.

Aplikację udostępniono w czterech wersjach. Każda z nich wymaga odrębnej instalacji i zawiera ilustracje związane z określoną tematyką:


· Quiver (zwierzęta, postacie z bajek i filmów, święta, sport, środki transportu i inne),
· Quiver Education (materiały przydatne do lekcji),
· Quiver Fashion (pokaz mody i modelki),
· Quiver Masks (twarze, maski, nakrycia głowy).


Źródło: http://www.quivervision.com/

Z Quivera można korzystać bezpłatnie w celach edukacyjnych i osobistych. Bezpłatne kolorowanki są oznaczone słowem free (za darmo). 

Kolorowanie nigdy wcześniej nie dostarczało tylu emocji! Zobacz świat w wersji Quiver!

czwartek, 27 lutego 2020

WordArt - wyrazowe chmurki

Mogą pełnić funkcję promocyjną i edukacyjną. Za ich pośrednictwem złożymy życzenia, zbierzemy słowa związane z daną lekturą lub tematem lekcji. Sprawdzą się także jako grafiki popularyzujące szkolne i biblioteczne wydarzenia, ważne rocznice i obchody oraz patronów poszczególnych lat. Chmury tagów – bo o nich mowa – są bardzo proste w opracowaniu. Najważniejszy jest pomysł. Sam proces tworzenia to zaledwie kilka kliknięć!

 




Do darmowych generatorów wyrazowych chmurek należy WordArt dostępny pod adresem https://wordart.com/. Z jego pomocą przygotujemy animowane kompozycje w wielu kształtach, które udostępnimy online oraz zapiszemy w formatach PNG i JPEG. Można w nim założyć bezpłatne konto lub pracować bez rejestracji.



Chcesz wykorzystać WordArt w szkole i bibliotece? Zapisz się na nasze bezpłatne warsztaty, które obędą się 9 marca! Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie: https://pbw.katowice.pl/index.php/907-bezplatne-warsztaty-z-zakresu-tik.

wtorek, 18 lutego 2020

Interaktywne ćwiczenia w Wordwall

19 lutego - po raz pierwszy - będziemy obchodzić Dzień Nauki Polskiej. Nowe święto stało się okazją do opracowania quizów o polskich naukowcach i uczonych, które przygotowaliśmy w usłudze edukacyjnej Wordwall. Warto podkreślić, że jest dostępna w polskiej wersji językowej na stronie https://wordwall.net/pl. Można w niej tworzyć wiele rodzajów ćwiczeń w formie interaktywnej lub do wydruku. Korzystanie z podstawowych funkcji tego narzędzia jest darmowe.


Tworząc ćwiczenia dla swoich uczniów możesz wykorzystywać wiele szablonów. Noszą następujące nazwy: Dopierz w pary, Test, Ruletka, Sortowanie grup, Anagram, Porządkowanie, Otwórz okno, Znajdź parę, Wykres z etykietami, O rety!, krety!, Znajdź słowo, Krzyżówka, Brakujące słowo, Prawda czy fałsz, Teleturniej, Losowe karty, Przebijaj balon, Labirynt.

Trzy z nich wypróbowaliśmy tworząc nasze quizy. Otworzą się, po kliknięciu w ich nazwy.
 

piątek, 14 lutego 2020

Awatary na każdą okazję!

Duży wybór postaci. Możliwość ich udźwiękowienia w różnych językach - także w języku polskim. Intuicyjna obsługa. To tylko niektóre zalety usługi Voki, która może stać się ciekawym urozmaiceniem lekcji i zajęć edukacyjnych. Do odtworzenia postaci wystarczy komputer (tablet, telefon) z dostępem do Internetu. 
 
Swoją postać przygotujesz zupełnie za darmo! Możesz ją zapisać bezpośrednio w serwisie lub na własnym koncie (jeżeli zdecydujesz się na jego założenie). Animowanego bohatera z łatwością przygotują również sami uczniowie, nawet ci najmłodsi, ponieważ rejestracja w usłudze nie jest wymagana.

My wykorzystaliśmy Voki w celu złożenia życzeń walentynkowych użytkownikom naszego profilu w serwisie społecznościowym Facebook. Przygotowanie i udźwiękowienie walentynkowego serca wymagało zaledwie kilku kliknięć!


Chcesz stworzyć własnego awatara? Zapisz się na nasz bezpłatny kurs e-learningowy „Voki – awatarowe szaleństwo”. Zostanie uruchomiony 23 marca. Od 17 lutego rozpoczynamy natomiast nabór uczestników na szkolenia „Quizizz – nauka i zabawa” oraz „PhotoCollage – upiększamy zdjęcia”. Szczegółowe informacje znajdziesz na naszej stronie internetowej. Zapraszamy do udziału!

piątek, 31 stycznia 2020

Bezpieczny Internet. Pomysły na lekcje i zajęcia edukacyjne

Zrewolucjonizował niemal każdą sferę ludzkiego życia. Stał się narzędziem edukacji, pracy, rozrywki i budowania sieci kontaktów społecznych. Internet - bo o nim mowa - niesie ze sobą wiele dobrodziejstw, jeżeli korzysta się z niego w sposób odpowiedzialny, celowy i bezpieczny. 
 
Uwrażliwianie na problematykę cyfrowego bezpieczeństwa jest celem obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu - święta, które zostało ustanowione przez Komisję Europejską. W 2020 roku przypada 11 lutego. Jakkolwiek z problematyką odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii warto zaznajamiać uczniów nie tylko w ramach obchodów DBI. W roku szkolnym 2019/2020 temat ten stanowi jeden z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa (kierunek piąty: Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego).

Zastanawiasz się, jak omówić to zagadnienie z dziećmi i młodzieżą? Szukasz pomysłu na ciekawe zajęcia dla swoich podopiecznych? Podpowiadamy, gdzie możesz znaleźć gotowe scenariusze i materiały edukacyjne.

Koordynatorami programu Safer Internet w Polsce są Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę i NASK - Państwowy Instytut Badawczy. Każdego roku zachęcają szkoły, instytucje, firmy i osoby prywatne do włączenia się w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu w naszym kraju. Za pośrednictwem specjalnego formularza, który znajduje się na stronie saferinternet.pl można zgłosić swoją szkołę/placówkę oraz wziąć udział w konkursie na najciekawsze inicjatywy organizowane w ramach DBI. Na stronie programu opublikowano wiele materiałów edukacyjnych (multimedia, kursy e-learningowe, scenariusze zajęć, poradniki i broszury), które mogą być przydatne podczas ich realizacji.


Niezbędne materiały edukacyjne, zebrane w zakładkach adresowanych do uczniów, nauczycieli i rodziców, udostępniono również na stronie projektu Cyfrowo Bezpieczni – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa. Znajdziesz tutaj nagrania audycji, filmy edukacyjne oraz gotowe pomysły na zajęcia, które są adresowane do różnych grup wiekowych. Uwzględniono w nich takie zagadnienia, jak: zagrożenia społeczne i fizyczne związane z użytkowaniem komputera i Internetu, ochrona przed szkodliwym oprogramowaniem, nawiązywanie relacji w Internecie, świadome kreowanie własnego wizerunku w sieci, wiarygodność informacji internetowych, prawo autorskie, cyberprzemoc oraz bezpieczeństwo finansowe.


Warto też odwiedzić serwis Edukacja Medialna - prowadzony jest przez Fundację Nowoczesna Polska. Udostępnia scenariusze zajęć dla wszystkich etapów edukacyjnych (wraz z niezbędnymi do ich przeprowadzenia materiałami), które opracowano z myślą o potrzebach szkół, bibliotek i domów kultury. Tematyka spotkań została dobrana w taki sposób, aby uwrażliwiać dzieci i młodzież na świadome, odpowiedzialne, krytyczne i selektywne korzystanie ze środków masowego przekazu, do których należy również sieć Internet.


Z bezpiecznym korzystaniem z zasobów internetowych wiąże się tematyka prawa autorskiego. Dla starszych uczniów przygotowano kurs e-learningowy Moja przygoda z prawem autorskim, który składa się z dwóch modułów - Autor świadomy swoich praw (moduł 1) oraz Moje obowiązki jako autora (moduł 2). Udział w szkoleniu nie wymaga zakładania konta. Ma ono formę prezentacji, którą można wyświetlić i omówić podczas lekcji. Tekst uzupełniają filmiki i quizy umożliwiające sprawdzenie, czy uczniowie nabyli niezbędną wiedzę. Autorami szkolenia są nauczyciele konsultanci Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.

czwartek, 30 stycznia 2020

Sieciow@nie czas zacząć!

Nauczycielu, Bibliotekarzu, Wychowawco! 
 
Technologie informacyjno-komunikacyjne stanowią nieodzowną pomoc w Twojej codziennej pracy. Z myślą o Twoich potrzebach założyliśmy blog Sieciowanie w szkole i bibliotece, którego tematyka będzie się koncentrowała wokół wykorzystania TIK w edukacji. Będziemy tutaj publikować materiały o bezpłatnych narzędziach internetowych oraz materiałach edukacyjnych, które można znaleźć w Sieci. Na blogu znajdziesz informacje o naszej bezpłatnej ofercie edukacyjnej - uruchamianych kursach online, szkoleniach i warsztatach. Za jego pośrednictwem zapoznasz się również z naszymi publikacjami, które ukazały się na łamach czasopism adresowanych do środowisk oświatowych i bibliotekarskich. 

Zapraszamy do czytania i sieciow@nia!