czwartek, 2 kwietnia 2020

Kodowanie z najmłodszymi

Uczy logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Sprzyja pracy zespołowej oraz łączeniu wiedzy matematycznej z wiedzą humanistyczną. Od września 2017 roku wszyscy uczniowie szkół podstawowych zostali objęci obowiązkową nauką programowania.

Dotychczasowe doświadczenia udowodniły, że kodować i programować można w różny sposób - nawet bez użycia komputera! Zadania i ćwiczenia oparte na tworzeniu kodów i szyfrów mogą uatrakcyjnić lekcje z wielu przedmiotów nauczania, a także zajęcia biblioteczne. 

Jednym z ćwiczeń, które warto wykorzystać pracując z najmłodszymi uczniami jest tworzenie graficznych dyktand. Zabawę tę spopularyzowali Mistrzowie Kodowania. Ich trener - Maciej Danieluk - przygotował bezpłatne narzędzie do ich opracowywania, dostępne na stronie http://nowoczesnenauczanie.edu.pl/generator.html. Dzięki generatorowi w łatwy i szybki sposób można opracować karty pracy dla uczniów, zawierające zakodowane rysunki. Na wydruku są widoczne jedynie kody znajdujące się przy wybranych kolorach, które podpowiadają dzieciom, jak mają pokolorować puste kratki.


Inny rodzaj ćwiczeń przygotujemy za pomocą darmowego generatora dostępnego na stronie Edu Zabawy: https://eduzabawy.com/generatory/generator-kart-pracy-kodowanie-statki/. Pozwala wprowadzić do kratownicy dowolne ilustracje (własne lub pobrane z galerii) i tekst. W tym przypadku zadanie dzieci polega na określeniu pól, w których się znajdują. Karty pracy przygotowane za pomocą tego narzędzia zapisujemy w trzech formatach - PNG, JPG i PDF. 


Kodować można również w domu! Zachęcamy do zabawy!

poniedziałek, 23 marca 2020

Puzzle z sieci

Układanie puzzli lubią zarówno dzieci, jak i dorośli. Czy wiesz, że jest to zabawa, która doskonale wpływa na mózg? Stwierdzono, że angażuje jego obie półkule! Najmłodszym puzzle pozwalają ćwiczyć umiejętności manualne, pamięć i koncentrację oraz rozwijać zdolności przestrzenne. Ich układanie uczy cierpliwości, logicznego myślenia, rozwija kreatywność i wyobraźnię. Zabawy puzzlami motywują również do dalszego działania, a ich ułożenie daje ogromną satysfakcję, zwłaszcza dzieciom. 


Obecnie puzzle układamy nie tylko w formie tradycyjnej, ale także online. W Internecie są dostępne strony, na których można je nie tylko układać, ale także tworzyć. Do darmowych generatorów puzzli, dostępnych w polskiej wersji językowej, należą: Puzzle Online, kreator na stronie Edu Zabawy oraz Jigsaw Planet. Wszystkie są bardzo proste i intuicyjne w obsłudze. Oferują możliwość tworzenia puzzli na bazie zdjęć. Dzięki ich pomocy można przygotować układanki na dowolny temat. Są dostępne na następujących stronach:
Edukacja i zabawa w jednym. Stwórz własne puzzle i udostępnij je swoim uczniom!

poniedziałek, 16 marca 2020

Zdobądź nowe umiejętności online!

Prowadzimy specjalną edycję bezpłatnych kursów e-learningowych. W marcu uruchomimy aż osiem szkoleń w formie zdalnej!

Tematyka kursów koncentruje się wokół obsługi wybranych narzędzi TIK. Są to usługi przydatne w pracy pedagogicznej oraz działaniach na rzecz promocji szkół, bibliotek i przedszkoli.


Obecnie prowadzimy nabór uczestników na szkolenia z zakresu tworzenia elektronicznych malunków i komiksów, interaktywnych puzzli oraz fotokolaży:
  • ABCya Paint – malujemy online (2 godziny dydaktyczne),
  • Jigsaw Planet – interaktywne puzzle (2 godziny dydaktyczne),
  • Photo Collage – upiększamy zdjęcia (2 godziny dydaktyczne),
  • Toony Tool – tworzymy minikomiks (2 godziny dydaktyczne).
Od 23 marca będzie można się zapisać na kursy:
  • Photo Editor – darmowa obróbka zdjęć (2 godziny dydaktyczne),
  • Voki – awatarowe szaleństwo (2 godziny dydaktyczne).
30 marca zostaną uruchomione zapisy na szkolenia:
  • Quizizz – nauka i zabawa (5 godzin dydaktycznych),
  • Wordwall – interaktywne quizy (10 godzin dydaktycznych).
Szacowany czas przewidziany na realizację jednego kursu (zapoznanie się z materiałami szkoleniowymi i aplikacją, wykonanie prostego zadania) wynosi od 2 do 10 godzin dydaktycznych (w zależności od wybranego tematu). Dostęp do materiałów będzie możliwy przez 24 godziny na dobę do 30 kwietnia 2020 roku.

Każdy kurs kończy się prostym zadaniem praktycznym. Uczestnicy, którzy prześlą na platformę swoje zadania otrzymają potwierdzenia ukończenia wybranego kursu/kursów w formie elektronicznej.

Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniach, które jeszcze nie miały okazji korzystać z naszej oferty, proszone są o założenie kont na platformie edukacyjnej bytomskiej filii PBW w Katowicach. Formularz rejestracyjny jest dostępny pod adresem https://bytom.pbw.katowice.pl/moodle/login/index.php. Po zalogowaniu się na swoim koncie można samodzielnie zapisać się na wybrany kurs/kursy. Ich wykaz znajduje się na stronie https://bytom.pbw.katowice.pl/moodle.

Każdy uczestnik może się zapisać na dowolną liczbę szkoleń. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń. Nabór uczestników będzie prowadzony do wyczerpania limitu miejsc.

Nie zwlekaj! Zapisz się na kurs online!

środa, 11 marca 2020

Edukacja i zabawa w cyfrowym wymiarze

VR, MR i AR. Tymi skrótami określa się rzeczywistość generowaną komputerowo (wirtualną, mieszaną i rozszerzoną), która zdobywa coraz większą popularność w edukacji i życiu codziennym. Rozwiązania VR i MR wymagają specjalnego sprzętu (hełm, gogle), natomiast do generowania rzeczywistości AR wystarczy zwykły smartfon lub tablet.

Termin virtual reality (VR) pojawił się już w 1986 roku. Po raz pierwszy został użyty przez Jarona Laniera – amerykańskiego informatyka, pisarza i futurologa, który określił tym mianem „technologię dostarczającą zmysłom stymulacji, powodujących iluzje obecności w cyfrowo wykreowanych przestrzeniach”. Rzeczywistość wirtualna jest zatem środowiskiem całkowicie wykreowanym za pomocą narzędzi komputerowych, w przeciwieństwie do innych rodzajów rzeczywistości cyfrowej – mixed reality (MR), gdzie to co realne łączy się z tym, co wirtualne oraz augmented reality (AR), w przypadku której warstwa cyfrowa jest nakładana na to, co fizyczne i prawdziwe.


Aplikacje AR, czyli rzeczywistości rozszerzonej, stwarzają wiele interesujących możliwość dla uczniów i nauczycieli. Aby zobaczyć efekty 3D i wirtualne kreacje wystarczy zwykły smartfon, na którym możemy je śledzić za pomocą kamery i ekranu. 


Źródło: http://www.quivervision.com/

Przykładem tego typu aplikacji jest Quiver Version, dostępny na stronie http://www.quivervision.com/. Udostępniono na niej pakiety materiałów do pokolorowania. Wybrane strony drukujemy. Dzieci mogą je pokolorować w dowolny sposób. Po zainstalowaniu aplikacji na swoim telefonie oglądamy kolorowanki na jego ekranie. Widzimy jak ożywają i wchodzą z nami w interakcję, gdy go dotkniemy. 

Źródło: http://www.quivervision.com/

Warto zaznaczyć, że każda strona „ożywa” inaczej, a pokolorowane postacie i przedmioty oglądamy z różnej perspektywy. Możemy im robić zdjęcia i słuchać efektów dźwiękowych, które towarzyszą animacjom.

Aplikację udostępniono w czterech wersjach. Każda z nich wymaga odrębnej instalacji i zawiera ilustracje związane z określoną tematyką:


· Quiver (zwierzęta, postacie z bajek i filmów, święta, sport, środki transportu i inne),
· Quiver Education (materiały przydatne do lekcji),
· Quiver Fashion (pokaz mody i modelki),
· Quiver Masks (twarze, maski, nakrycia głowy).


Źródło: http://www.quivervision.com/

Z Quivera można korzystać bezpłatnie w celach edukacyjnych i osobistych. Bezpłatne kolorowanki są oznaczone słowem free (za darmo). 

Kolorowanie nigdy wcześniej nie dostarczało tylu emocji! Zobacz świat w wersji Quiver!

czwartek, 27 lutego 2020

WordArt - wyrazowe chmurki

Mogą pełnić funkcję promocyjną i edukacyjną. Za ich pośrednictwem złożymy życzenia, zbierzemy słowa związane z daną lekturą lub tematem lekcji. Sprawdzą się także jako grafiki popularyzujące szkolne i biblioteczne wydarzenia, ważne rocznice i obchody oraz patronów poszczególnych lat. Chmury tagów – bo o nich mowa – są bardzo proste w opracowaniu. Najważniejszy jest pomysł. Sam proces tworzenia to zaledwie kilka kliknięć!

 




Do darmowych generatorów wyrazowych chmurek należy WordArt dostępny pod adresem https://wordart.com/. Z jego pomocą przygotujemy animowane kompozycje w wielu kształtach, które udostępnimy online oraz zapiszemy w formatach PNG i JPEG. Można w nim założyć bezpłatne konto lub pracować bez rejestracji.



Chcesz wykorzystać WordArt w szkole i bibliotece? Zapisz się na nasze bezpłatne warsztaty, które obędą się 9 marca! Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie: https://pbw.katowice.pl/index.php/907-bezplatne-warsztaty-z-zakresu-tik.

wtorek, 18 lutego 2020

Interaktywne ćwiczenia w Wordwall

19 lutego - po raz pierwszy - będziemy obchodzić Dzień Nauki Polskiej. Nowe święto stało się okazją do opracowania quizów o polskich naukowcach i uczonych, które przygotowaliśmy w usłudze edukacyjnej Wordwall. Warto podkreślić, że jest dostępna w polskiej wersji językowej na stronie https://wordwall.net/pl. Można w niej tworzyć wiele rodzajów ćwiczeń w formie interaktywnej lub do wydruku. Korzystanie z podstawowych funkcji tego narzędzia jest darmowe.


Tworząc ćwiczenia dla swoich uczniów możesz wykorzystywać wiele szablonów. Noszą następujące nazwy: Dopierz w pary, Test, Ruletka, Sortowanie grup, Anagram, Porządkowanie, Otwórz okno, Znajdź parę, Wykres z etykietami, O rety!, krety!, Znajdź słowo, Krzyżówka, Brakujące słowo, Prawda czy fałsz, Teleturniej, Losowe karty, Przebijaj balon, Labirynt.

Trzy z nich wypróbowaliśmy tworząc nasze quizy. Otworzą się, po kliknięciu w ich nazwy.
 

piątek, 14 lutego 2020

Awatary na każdą okazję!

Duży wybór postaci. Możliwość ich udźwiękowienia w różnych językach - także w języku polskim. Intuicyjna obsługa. To tylko niektóre zalety usługi Voki, która może stać się ciekawym urozmaiceniem lekcji i zajęć edukacyjnych. Do odtworzenia postaci wystarczy komputer (tablet, telefon) z dostępem do Internetu. 
 
Swoją postać przygotujesz zupełnie za darmo! Możesz ją zapisać bezpośrednio w serwisie lub na własnym koncie (jeżeli zdecydujesz się na jego założenie). Animowanego bohatera z łatwością przygotują również sami uczniowie, nawet ci najmłodsi, ponieważ rejestracja w usłudze nie jest wymagana.

My wykorzystaliśmy Voki w celu złożenia życzeń walentynkowych użytkownikom naszego profilu w serwisie społecznościowym Facebook. Przygotowanie i udźwiękowienie walentynkowego serca wymagało zaledwie kilku kliknięć!


Chcesz stworzyć własnego awatara? Zapisz się na nasz bezpłatny kurs e-learningowy „Voki – awatarowe szaleństwo”. Zostanie uruchomiony 23 marca. Od 17 lutego rozpoczynamy natomiast nabór uczestników na szkolenia „Quizizz – nauka i zabawa” oraz „PhotoCollage – upiększamy zdjęcia”. Szczegółowe informacje znajdziesz na naszej stronie internetowej. Zapraszamy do udziału!