czwartek, 14 maja 2020

Bezpłatna obróbka zdjęć online

Przygotowywanie prezentacji multimedialnych, redakcja strony internetowej czy prowadzenie profilu w serwisie społecznościowym. Podczas realizacji każdego z tych zadań niezbędne są fotografie. 

Zdjęcia, które wykorzystujemy do celów związanych z promocją szkół i bibliotek oraz pracy pedagogicznej niejednokrotnie wymagają przeróbki i korekty. W którym programie można ją wykonać szybko i za darmo?

Do prostej obróbki zdjęć polecamy darmowy program online o nazwie Photo Filters, który jest dostępny na stronie https://www.photofilters.com/. Dzięki jego pomocy dodamy do fotografii różne filtry i efekty. Korzystanie z tego narzędzia jest intuicyjne i nie wymaga zakładania konta. 

Chcesz się zapoznać z jego obsługą? Zapisz się na nasz kurs e-learningowy „Photo Filters – szybki sposób na ciekawe zdjęcie”! Zapisy trwają do 17 maja.

Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie: https://pbw.katowice.pl/index.php/917-nowe-kursy-online.


piątek, 24 kwietnia 2020

Zapisz się na kurs online!

Od 27 kwietnia 2020 roku rozpoczynamy nabór uczestników na dwa nowe tematy szkoleń:
  • Photo Filters – szybki sposób na ciekawe zdjęcie (2 godziny dydaktyczne),
  • Word Art – wyrazowe chmurki na każdą okazję (2 godziny dydaktyczne).
 Dodatkowo – od 4 maja – będzie istniała możliwość zapisania się na dotychczasowe kursy:  
  • ABCya Paint – malujemy online (2 godziny dydaktyczne),
  • Jigsaw Planet – interaktywne puzzle (2 godziny dydaktyczne),
  • Photo Collage – upiększamy zdjęcia (2 godziny dydaktyczne),
  • Photo Editor – darmowa obróbka zdjęć (2 godziny dydaktyczne),
  • Toony Tool – tworzymy minikomiks (2 godziny dydaktyczne),
  • Quizizz – nauka i zabawa (5 godzin dydaktycznych),
  • Voki – awatarowe szaleństwo (2 godziny dydaktyczne),
  • Wordwall – interaktywne quizy (10 godzin dydaktycznych).
Dostęp do wszystkich kursów będzie możliwy przez 24 godziny na dobę do 31 maja 2020 roku. Zadanie uczestników polega na zapoznaniu się z udostępnionymi instrukcjami. Każdy kurs kończy się prostym zadaniem praktycznym. Uczestnicy, którzy prześlą na platformę swoje zadania otrzymają potwierdzenia ukończenia wybranego kursu/kursów w formie elektronicznej.

Wszystkie kursy będą realizowane na nowej platformie (Platforma edukacyjna Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach), dostępnej pod adresem https://moodle.pbw.katowice.pl/.

Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniach proszone są o założenie kont. Formularz rejestracyjny znajduje się na stronie https://moodle.pbw.katowice.pl/login/index.php. Po zalogowaniu się na swoim koncie można samodzielnie zapisać się na wybrany kurs/kursy (od dnia, w którym rozpoczną się zapisy).

UWAGA! Uczestnicy wcześniejszych edycji kursów (https://bytom.pbw.katowice.pl/moodle/), mogą zalogować się na nowej platformie korzystając z dotychczasowych loginów i haseł.

Każdy uczestnik może się zapisać na dowolną liczbę szkoleń. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń. Zapisy będą prowadzone do 17 maja lub wyczerpania limitu miejsc.

Zachęcamy do udziału. Zapisz się na kurs online i zdobądź nowe umiejętności!

czwartek, 16 kwietnia 2020

Szybki sposób na graficzne dyktando

Poprzedni post dotyczył kodowania. Polecono w nim bezpłatne narzędzia online do tworzenia kart pracy dla najmłodszych uczniów, które nie wymagają rejestracji i logowania. Warto wspomnieć o jeszcze jednym generatorze, z którego można korzystać za darmo. Został udostępniony na stronie Domowe Nauczanie.


Jest to generator do tworzenia graficznych dyktand - podobny do tych, które omówiono wcześniej, ale posiada dodatkowe funkcje:

• możliwość określenia liczby kolumn i wierszy oraz rozmiaru kratek,
• szybkie nanoszenie jednokolorowego tła (przycisk z kubełkiem),
• precyzyjne kolorowanie wybranego pola (przycisk z małym pędzlem),
• szybkie kolorowanie wielu sąsiadujących ze sobą pól (przycisk z grubym pędzlem),
• korekta błędnie pokolorowanych kratek (przycisk z gumką).

Przygotowane dyktando można wydrukować jako gotowy obrazek lub pustą kratownicę z legendą.
Generator został opracowany przez Marcina Kałamarskiego. Znajdziesz go na stronie http://domowenauczanie.pl/generator/. Zachęcamy do korzystania!

czwartek, 2 kwietnia 2020

Kodowanie z najmłodszymi

Uczy logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Sprzyja pracy zespołowej oraz łączeniu wiedzy matematycznej z wiedzą humanistyczną. Od września 2017 roku wszyscy uczniowie szkół podstawowych zostali objęci obowiązkową nauką programowania.

Dotychczasowe doświadczenia udowodniły, że kodować i programować można w różny sposób - nawet bez użycia komputera! Zadania i ćwiczenia oparte na tworzeniu kodów i szyfrów mogą uatrakcyjnić lekcje z wielu przedmiotów nauczania, a także zajęcia biblioteczne. 

Jednym z ćwiczeń, które warto wykorzystać pracując z najmłodszymi uczniami jest tworzenie graficznych dyktand. Zabawę tę spopularyzowali Mistrzowie Kodowania. Ich trener - Maciej Danieluk - przygotował bezpłatne narzędzie do ich opracowywania, dostępne na stronie http://nowoczesnenauczanie.edu.pl/generator.html. Dzięki generatorowi w łatwy i szybki sposób można opracować karty pracy dla uczniów, zawierające zakodowane rysunki. Na wydruku są widoczne jedynie kody znajdujące się przy wybranych kolorach, które podpowiadają dzieciom, jak mają pokolorować puste kratki.


Inny rodzaj ćwiczeń przygotujemy za pomocą darmowego generatora dostępnego na stronie Edu Zabawy: https://eduzabawy.com/generatory/generator-kart-pracy-kodowanie-statki/. Pozwala wprowadzić do kratownicy dowolne ilustracje (własne lub pobrane z galerii) i tekst. W tym przypadku zadanie dzieci polega na określeniu pól, w których się znajdują. Karty pracy przygotowane za pomocą tego narzędzia zapisujemy w trzech formatach - PNG, JPG i PDF. 


Kodować można również w domu! Zachęcamy do zabawy!

poniedziałek, 23 marca 2020

Puzzle z sieci

Układanie puzzli lubią zarówno dzieci, jak i dorośli. Czy wiesz, że jest to zabawa, która doskonale wpływa na mózg? Stwierdzono, że angażuje jego obie półkule! Najmłodszym puzzle pozwalają ćwiczyć umiejętności manualne, pamięć i koncentrację oraz rozwijać zdolności przestrzenne. Ich układanie uczy cierpliwości, logicznego myślenia, rozwija kreatywność i wyobraźnię. Zabawy puzzlami motywują również do dalszego działania, a ich ułożenie daje ogromną satysfakcję, zwłaszcza dzieciom. 


Obecnie puzzle układamy nie tylko w formie tradycyjnej, ale także online. W Internecie są dostępne strony, na których można je nie tylko układać, ale także tworzyć. Do darmowych generatorów puzzli, dostępnych w polskiej wersji językowej, należą: Puzzle Online, kreator na stronie Edu Zabawy oraz Jigsaw Planet. Wszystkie są bardzo proste i intuicyjne w obsłudze. Oferują możliwość tworzenia puzzli na bazie zdjęć. Dzięki ich pomocy można przygotować układanki na dowolny temat. Są dostępne na następujących stronach:
Edukacja i zabawa w jednym. Stwórz własne puzzle i udostępnij je swoim uczniom!

poniedziałek, 16 marca 2020

Zdobądź nowe umiejętności online!

Prowadzimy specjalną edycję bezpłatnych kursów e-learningowych. W marcu uruchomimy aż osiem szkoleń w formie zdalnej!

Tematyka kursów koncentruje się wokół obsługi wybranych narzędzi TIK. Są to usługi przydatne w pracy pedagogicznej oraz działaniach na rzecz promocji szkół, bibliotek i przedszkoli.


Obecnie prowadzimy nabór uczestników na szkolenia z zakresu tworzenia elektronicznych malunków i komiksów, interaktywnych puzzli oraz fotokolaży:
  • ABCya Paint – malujemy online (2 godziny dydaktyczne),
  • Jigsaw Planet – interaktywne puzzle (2 godziny dydaktyczne),
  • Photo Collage – upiększamy zdjęcia (2 godziny dydaktyczne),
  • Toony Tool – tworzymy minikomiks (2 godziny dydaktyczne).
Od 23 marca będzie można się zapisać na kursy:
  • Photo Editor – darmowa obróbka zdjęć (2 godziny dydaktyczne),
  • Voki – awatarowe szaleństwo (2 godziny dydaktyczne).
30 marca zostaną uruchomione zapisy na szkolenia:
  • Quizizz – nauka i zabawa (5 godzin dydaktycznych),
  • Wordwall – interaktywne quizy (10 godzin dydaktycznych).
Szacowany czas przewidziany na realizację jednego kursu (zapoznanie się z materiałami szkoleniowymi i aplikacją, wykonanie prostego zadania) wynosi od 2 do 10 godzin dydaktycznych (w zależności od wybranego tematu). Dostęp do materiałów będzie możliwy przez 24 godziny na dobę do 30 kwietnia 2020 roku.

Każdy kurs kończy się prostym zadaniem praktycznym. Uczestnicy, którzy prześlą na platformę swoje zadania otrzymają potwierdzenia ukończenia wybranego kursu/kursów w formie elektronicznej.

Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniach, które jeszcze nie miały okazji korzystać z naszej oferty, proszone są o założenie kont na platformie edukacyjnej bytomskiej filii PBW w Katowicach. Formularz rejestracyjny jest dostępny pod adresem https://bytom.pbw.katowice.pl/moodle/login/index.php. Po zalogowaniu się na swoim koncie można samodzielnie zapisać się na wybrany kurs/kursy. Ich wykaz znajduje się na stronie https://bytom.pbw.katowice.pl/moodle.

Każdy uczestnik może się zapisać na dowolną liczbę szkoleń. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń. Nabór uczestników będzie prowadzony do wyczerpania limitu miejsc.

Nie zwlekaj! Zapisz się na kurs online!

środa, 11 marca 2020

Edukacja i zabawa w cyfrowym wymiarze

VR, MR i AR. Tymi skrótami określa się rzeczywistość generowaną komputerowo (wirtualną, mieszaną i rozszerzoną), która zdobywa coraz większą popularność w edukacji i życiu codziennym. Rozwiązania VR i MR wymagają specjalnego sprzętu (hełm, gogle), natomiast do generowania rzeczywistości AR wystarczy zwykły smartfon lub tablet.

Termin virtual reality (VR) pojawił się już w 1986 roku. Po raz pierwszy został użyty przez Jarona Laniera – amerykańskiego informatyka, pisarza i futurologa, który określił tym mianem „technologię dostarczającą zmysłom stymulacji, powodujących iluzje obecności w cyfrowo wykreowanych przestrzeniach”. Rzeczywistość wirtualna jest zatem środowiskiem całkowicie wykreowanym za pomocą narzędzi komputerowych, w przeciwieństwie do innych rodzajów rzeczywistości cyfrowej – mixed reality (MR), gdzie to co realne łączy się z tym, co wirtualne oraz augmented reality (AR), w przypadku której warstwa cyfrowa jest nakładana na to, co fizyczne i prawdziwe.


Aplikacje AR, czyli rzeczywistości rozszerzonej, stwarzają wiele interesujących możliwość dla uczniów i nauczycieli. Aby zobaczyć efekty 3D i wirtualne kreacje wystarczy zwykły smartfon, na którym możemy je śledzić za pomocą kamery i ekranu. 


Źródło: http://www.quivervision.com/

Przykładem tego typu aplikacji jest Quiver Version, dostępny na stronie http://www.quivervision.com/. Udostępniono na niej pakiety materiałów do pokolorowania. Wybrane strony drukujemy. Dzieci mogą je pokolorować w dowolny sposób. Po zainstalowaniu aplikacji na swoim telefonie oglądamy kolorowanki na jego ekranie. Widzimy jak ożywają i wchodzą z nami w interakcję, gdy go dotkniemy. 

Źródło: http://www.quivervision.com/

Warto zaznaczyć, że każda strona „ożywa” inaczej, a pokolorowane postacie i przedmioty oglądamy z różnej perspektywy. Możemy im robić zdjęcia i słuchać efektów dźwiękowych, które towarzyszą animacjom.

Aplikację udostępniono w czterech wersjach. Każda z nich wymaga odrębnej instalacji i zawiera ilustracje związane z określoną tematyką:


· Quiver (zwierzęta, postacie z bajek i filmów, święta, sport, środki transportu i inne),
· Quiver Education (materiały przydatne do lekcji),
· Quiver Fashion (pokaz mody i modelki),
· Quiver Masks (twarze, maski, nakrycia głowy).


Źródło: http://www.quivervision.com/

Z Quivera można korzystać bezpłatnie w celach edukacyjnych i osobistych. Bezpłatne kolorowanki są oznaczone słowem free (za darmo). 

Kolorowanie nigdy wcześniej nie dostarczało tylu emocji! Zobacz świat w wersji Quiver!